Podróż z klasą
- 31 października 2024, 14:05
Dzień 1 – Auschwitz-Birkenau
28 października 2024 r. uczniowie Zespołu Kształcenia i Wychowania w Dziemianach wyruszyli na trzydniową wycieczkę w ramach programu „Podróż z klasą”, skierowanego do szkół przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Pierwszego dnia odbyliśmy niezwykłą, choć pełną refleksji podróż do byłego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Młodzieży towarzyszył przewodnik, który na początku przybliżył tło historyczne i opowiedział o tragicznych wydarzeniach, które miały miejsce na terenie obozu. Zwiedzanie rozpoczęło się od wejścia przez bramę z napisem „Arbeit macht frei” – „Praca czyni wolnym”, co już na samym początku wprowadziło uczniów w mroczną atmosferę miejsca. Przewodnik opowiedział o symbolice tego napisu oraz o pierwszych więźniach, którzy zostali zmuszeni do pracy przy rozbudowie obozu. W trakcie zwiedzania uczniowie odwiedzili różne bloki mieszkalne, w których mogli zobaczyć pozostałości po życiu codziennym więźniów – drewniane prycze, ciasne cele, przedmioty osobiste oraz dokumenty. Przewodnik z dużą wrażliwością tłumaczył, w jak okrutnych warunkach żyli więźniowie oraz jakie represje stosowano wobec nich. W jednej z sal uczniowie obejrzeli zgromadzone tam fotografie, ubrania oraz osobiste przedmioty więźniów, co pozwoliło im bardziej bezpośrednio odczuć dramatyczny los, jaki spotkał tysiące osób.
Podczas zwiedzania uczniowie oddali hołd ofiarom, którzy stracili życie w Auschwitz-Birkenau, zapalając znicze przed ścianą straceń. Przewodnik przypomniał o wartości pamięci historycznej i podkreślił, jak ważne jest, by te tragiczne wydarzenia nie zostały zapomniane.
Kolejnym etapem była wizyta na terenie obozu Birkenau (Auschwitz II), gdzie uczniowie zobaczyli rampę wyładowczą, na którą przywożono więźniów z całej Europy. Przewodnik opisał proces selekcji, który odbywał się zaraz po przyjeździe, oraz miejsce, gdzie znajdowały się komory gazowe i krematoria. Opowieść przewodnika poruszyła wszystkich uczestników, którzy w ciszy słuchali o dramatycznych wydarzeniach, jakie miały miejsce w tym miejscu.
Zwiedzanie obozu wywarło na uczniach głębokie wrażenie. Uczniowie wrócili z refleksją nad trudną historią i nad wartością pokoju oraz szacunku do drugiego człowieka, zdając sobie sprawę, jak istotne jest, by wiedza o Holokauście była przekazywana kolejnym pokoleniom.
Dzień 2 – Kraków i Wawel
Kolejnym etapem odbyła niezapomnianą wycieczkę do Krakowa, by poznać najważniejsze zabytki i dziedzictwo kulturowe Polski. Wtorek rozpoczęliśmy od zwiedzania Kościoła na Skałce, znanego jako sanktuarium św. Stanisława, patrona Polski. To miejsce wyjątkowe dla historii polskiego kościoła i symbol męczeństwa biskupa krakowskiego. Przewodnik opowiedział uczniom o dramatycznej historii św. Stanisława, zamordowanego na rozkaz króla Bolesława Śmiałego, a także o wielowiekowej tradycji pielgrzymek do tego sanktuarium.
Następnym przystankiem był Wawel, historyczne serce Polski. Pod opieką przewodnika zwiedzili królewski zamek oraz katedrę, gdzie znajdują się groby polskich władców i zasłużonych postaci narodowych. Przewodnik z pasją opowiedział uczniom o historii dynastii Jagiellonów i Wazów oraz o znaczeniu Wawelu jako symbolu narodowej tożsamości. Szczególnie emocjonujące było zwiedzanie krypty z grobem marszałka Józefa Piłsudskiego oraz miejsc, gdzie spoczywają władcy Polski.
Ostatnim punktem na trasie zwiedzania była Bazylika Mariacka z oszałamiającym ołtarzem Wita Stwosza. Uczniowie, stojąc przed monumentalnym dziełem mistrza, z zachwytem podziwiali kunszt rzeźbiarski i szczegóły przedstawiające sceny z życia Marii oraz Jezusa. Przewodnik wyjaśnił symbolikę poszczególnych figur oraz znaczenie ołtarza w kontekście sztuki gotyckiej, zwracając uwagę na wyjątkową precyzję i emocjonalność, które wyróżniają twórczość Wita Stwosza. Uczniowie mieli też okazję wysłuchać hejnału mariackiego, który rozbrzmiewał z wieży kościoła.
Wycieczka zakończyła się spacerem po krakowskim Rynku, gdzie młodzież miała czas na chwilę odpoczynku i zakup pamiątek.
Dzień 3 – Kopalnia Soli Wieliczka
Ostatniego dnia naszej wycieczki wybraliśmy się na niezwykłą wycieczkę do Kopalni Soli w Wieliczce, aby poznać jedno z najstarszych i najbardziej imponujących miejsc w Polsce, wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Już sama podróż w głąb ziemi wzbudziła ekscytację, a na miejscu uczniowie rozpoczęli zwiedzanie trasy turystycznej pod okiem przewodnika, który z pasją opowiadał o historii kopalni i tajnikach wydobywania soli.
Przewodnik oprowadził uczniów po wspaniałych komorach solnych, gdzie mogli zobaczyć rzeźby i płaskorzeźby wykute przez górników na przestrzeni wieków. Jednym z najbardziej zapierających dech w piersiach miejsc okazała się Kaplica św. Kingi – ogromna, podziemna sala ozdobiona solnymi żyrandolami, rzeźbami i ołtarzami, które wyglądają jak dzieła sztuki. Przewodnik przybliżył legendę o św. Kindze, która, według podań, miała wnieść sól do Polski, oraz opowiedział o znaczeniu kaplicy jako miejsca modlitwy górników. Uczniowie byli zachwyceni pięknem tego miejsca i zaskoczeni, jak wyjątkowy klimat panuje pod ziemią.
Kolejnym punktem zwiedzania było Muzeum Żup Krakowskich, również znajdujące się w kopalni. Przewodnik poprowadził uczniów przez ekspozycje przedstawiające historię technik wydobywania soli i codzienne życie dawnych górników. Uczniowie mogli zobaczyć autentyczne narzędzia i maszyny górnicze, które były używane na przestrzeni wieków, oraz dowiedzieć się, jak wielką rolę kopalnia soli odgrywała w historii gospodarczej Polski. Wielu z nich zafascynowały również stare mapy i dokumenty pokazujące, jak zmieniała się kopalnia oraz jak wielki wpływ miała na region i na cały kraj.
Wycieczka do Wieliczki nie tylko wzbogaciła ich wiedzę o historii i znaczeniu kopalni soli, ale także stała się niezapomnianą przygodą, pełną ciekawych opowieści i niezapomnianych widoków.
W wycieczce uczestniczyli uczniowie klas 8 i kilkoro uczniów z kl. 7. Kierownikiem wycieczki była Pani Karolina Skwierawska-Bruska. Opiekunami wychowawcy klas 8: p. Łukasz Szamocki (8A), p. Ilona Warnke (8B), p. Agnieszka Czaja (8C) i p. Monika Daniels-Lipińska.
Dla opiekunów i dla uczniów była to lekcja historii, kultury i duchowości, która z pewnością na długo pozostanie w ich pamięci.