Wycieczka do Szczecina

W dniach 16 – 18 września 2021 roku odbyła się wycieczka krajoznawcza połączona z warsztatami edukacyjnymi na Wydziale Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Na tę wycieczkę z niepokojem i obawami czekali uczniowie z klas V – VIII naszej szkoły oraz uczniowie z klas VII – VIII ze Szkoły Podstawowej im. gen. Stanisława Sosabowskiego w Kaliszu. Do samego końca nie było wiadomo,  czy panująca epidemia pozwoli na wyjazd. Trudne czasy pandemii sprawiły, że uczestnicy wycieczki dodatkowo musieli zachowywać obowiązujące przepisy prawa, zasady bezpieczeństwa i wytyczne MEiN, MZ i GIS.

 I dzień – 16 września 2021r.(czwartek) – Szczecin

Odbyliśmy całodzienną wycieczkę z przewodnikiem po Szczecinie – miasta, gdzie krzyżują się szlaki komunikacyjne lądowe i morskie.

SZCZECIN – jedyne polskie miasto leżące na zachodnim brzegu Odry o pięknej architekturze z układem ulic wzorowanym na Paryżu. Współczesny Szczecin liczy ok. 417 tys. mieszkańców i jest ważnym ośrodkiem gospodarki morskiej, przemysłu, nauki i kultury. Szczecin dzięki swojemu położeniu jest atrakcyjny również dla turystów. Mówią, że Szczecin to miasto niezwykłe, z magicznym układem ulic, niespotykaną zielenią i pachnącymi czekoladą nadodrzańskimi bulwarami. W sąsiedztwie Odry na Wzgórzu Zamkowym usytuowany jest zamek Książąt Pomorskich – historyczna siedziba Gryfitów. Już w średniowieczu wybudowano ratusz staromiejski oraz łączący brzegi Odry most Długi. Jedną z wyróżniających się budowli miasta jest bazylika św. Jakuba. Najciekawsze architektonicznie obiekty w Szczecinie można znaleźć na Wałach Chrobrego. Zbudowano tu gmachy w stylu historyzmu, secesji i modernizmu. Zabudowę Wałów uzupełniają tarasy widokowe ze schodami, a także fontanna i rzeźby nawiązujące do kultury starożytnego Egiptu czy Rzymu, wykonane przez mistrzów niemieckich.

– Zwiedzaliśmy Podziemną Trasę Turystyczną z czasów II wojny światowej – największy w Europie schron, który otrzymał prestiżową nagrodę „Najlepszy produkt turystyczny” przyznawany przez Polską Organizację Turystyczną.
– Spacerowaliśmy po najbardziej reprezentatywnym miejscu w Szczecinie, jakim są Wały Chrobrego ze szczególnym uwzględnieniem budynku Głównego Muzeum Narodowego w Szczecinie.
– Płynęliśmy statkiem po Odrze oraz kanałami portowymi.
– Odbyliśmy przejazd po Szczecinie – Plac Jasne Błonia wraz z Pomnikiem Czynu Polaków oraz Park Kasprowicza.
– Zwiedziliśmy Muzeum Techniki i Komunikacji – interaktywne poznanie historii polskiej komunikacji (m.in. tramwaje, motocykle, autobusy, słynne na cały świat motocykle junaki ze Szczecina, smyki, mikrusy).
– Spacerowaliśmy po Szczecińskiej Starówce – Trasa Zamkowa, Baszta 7 Płaszczy, Budynek Filharmonii Szczecińskiej, Zamek Książąt Pomorskich.
– Udaliśmy się do Szczecińskiej Archikatedry p.w. św. Jakuba Apostoła  i wysłuchaliśmy koncertu organowego.

II dzień – 17 września  2021r.(piątek)

 Szczecin – Świnoujście – Międzyzdroje – Wyspa Wolin – Szczecin

Drugiego dnia zwiedzaliśmy z przewodnikiem:
– Świnoujście –  podziwialiśmy widoki z Latarni morskiej,
– uczestniczyliśmy w zajęciach edukacyjnych w Forcie Gerharda i Podziemnym mieście Świnoujście,
– odbyliśmy przeprawę promową na wyspę Uznam,
– przejechaliśmy przez centrum miasta, zobaczyliśmy m.in. Kościół Chrystusa Króla, Park Zdrojowy. Przejazd w kierunku przejścia granicznego Świnoujście – Ahlbeck,
– Międzyzdroje – zwiedzaliśmy Muzeum Figur Woskowych, Aleję Gwiazd, molo,

III dzień – 18 września 2021r.(sobota) – Szczecin – Dziemiany

Szczecin – 6 – godzinny piknik edukacyjny.

Braliśmy udział w interdyscyplinarnych warsztatach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży na Wydziale Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego obejmujących tematykę:

– widowiskowe pokazy  eksperymentów chemicznych i fizycznych związanych z odnawialnymi źródłami energii,
– warsztaty na temat energii produkowanej siłą mięśni,
– zajęcia na temat alternatywnych źródeł energii (energia słoneczna, energia wiatrowa, energia z wody),
– widowiskowa energia elektryczna,
– doświadczenia chemiczne(produkcja mydła, produkcja kremu do twarzy, produkcja dwutlenku węgla do domowej oranżady, produkcja pasty do zębów, , produkcja domowych farb, kompas na wodzie, domowa oczyszczalnia ścieków, filtr do wody, budowa kaloryfera, bateria fit z wykorzystaniem owoców/warzyw,

Uczniowie byli bardzo zainteresowani zajęciami. Były one wspaniałym urozmaiconym dodatkiem do wiedzy zdobytej na lekcjach. Na pewno pozostaną na długo w pamięci uczniów. Należy wspomnieć o jeszcze jednym bardzo ważnym aspekcie wspólnego wyjazdu, mianowicie o integracji nie tylko międzyklasowej, ale i międzyszkolnej. Po tylu miesiącach zamknięcia była to naprawdę jedna z ważniejszych jeśli nie najważniejsza wartość tej wycieczki.

Należy podziękować i dodać na koniec, że ta wspaniała edukacyjna wycieczka nie doszłaby do skutku gdyby nie determinacja i ryzyko podjęte przez koordynatora projektu p. Monikę Kuchta przewodniczącej  Rady Rodziców, p. Jolantę Rolbiecką (głównego kierownika wycieczki i jednocześnie kierownika pierwszego autokaru), p. Ewę Kartuszyńską (kierownika drugiego autokaru) oraz opiekunów p. Jadwigę Szyszka, p. Elżbietę Turzyńską, p. Hannę Strojk, p. Ilonę Warnke, p. Przemysława Kozłowskiego i p. Łukasza Szamockiego.

Szczególne podziękowania uczestnicy i opiekunowie wycieczki kierują do p. dyr. Adama Szejba, który zawsze wspiera i służy pomocą w organizacji wyjazdów i imprez wykraczających poza mury szkoły.

Koszty przejazdu były pokryte ze środków Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu „Młody e – lider”.

Galeria zdjęć