Kącik logopedyczny 07.04 – 16.04.2021 r.

Logopedia   07.04 – 16.04.2021r.

Poniżej znajdują się ćwiczenia i zadania dla dzieci objętych terapią logopedyczną. Pamiętamy, że zawsze poprzedzamy ćwiczeniami motoryki narządów artykulacyjnych. Każde dziecko objęte terapią ma w swojej teczce zestaw ćwiczeń na dane zaburzenie, dodatkowo dla  przypomnienia poniżej zamieszczam ćwiczenia logopedyczne.

Gdy dziecko zapomina się i mówi nieprawidłowo ćwiczoną głoskę to zwracamy mu uwagę i nie pozwalamy utrwalać błędnych nawyków. By ćwiczenia przynosiły należyty efekt należy ćwiczyć codziennie przez 15-20 minut.

Ćwiczenia warg

  1. Wymawianie na przemian „a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „iii”.
  3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „uuu”.
  4. Naprzemienne wymawianie „i – u”.
  5. Cmokanie.
  6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
  9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją

warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.

  1. Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
  2. Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  3. Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  4. Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

Ćwiczenia języka

  1. „ Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  2. Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  3. Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  4. Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  5. Kląskanie językiem.
  6. Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym

otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.

  1. Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do

drugiego kącika ust.

  1. Rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
  2. Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt

„łopaty” i „grota”.

  1. Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
  2. Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami.

Usta zamknięte. Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie

  1. Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  2. Płukanie gardła ciepłą wodą.
  3. „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  4. Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
  5. Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge,

gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

  1. Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago,

egę itp.

  1. Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo

nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.

Ćwiczenia policzków

  1. Nadymanie policzków – „gruby miś”.
  2. Wciąganie policzków – „chudy zajączek”.
  3. Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem,

powolne wypuszczanie powietrza.

  1. Naprzemiennie „gruby miś” – „chudy zajączek”.
  2. Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na

zmianę.

Ćwiczenia prawidłowego połykania

Wyrobienie nawyku połykania z językiem ułożonym na wałku dziąsłowym.

  1. Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie

zamkniętych ustach.

  1. Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.
  2. Trzymanie czubkiem języka cukierka tik-tak przy wałku dziąsłowym, jednoczesne

połykanie śliny.

Ćwiczenia słuchowe

Stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego (tzw. słuchu mownego). Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Przykłady:

  1. „Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy

dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.

  1. „Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, , metal, kamień, drewno itp.

Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie

odgłosu przez dzieci.

  1. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie –

groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.

  1. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą

szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie

wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.

  1. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo-mało), głośności ( cicho-głośno).
  2. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  3. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki,

gęsi itp.

  1. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
  2. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser,

suszarka, pralka itp.

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp.

Przykłady:

  1. Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
  2. Dmuchanie na płomień świecy.
  3. Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  4. Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  5. Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  6. „ Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
  7. Chuchanie na zmarznięte ręce.
  8. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  9. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  10. Nadmuchiwanie balonika.
  11. Naśladowanie syreny – „ eu-eu-eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu

https://wordwall.net/pl/resource/1079684/%C4%87wiczenia-motoryki-buzi-i-j%C4%99zyka

https://wordwall.net/pl/resource/2648177/logopedia/%c4%87wiczenia-usprawniaj%c4%85ce-motoryk%c4%99-narz%c4%85d%c3%b3w-mowy

Zadania:

  1. Głoska „sz”

https://wordwall.net/pl/resource/1042761/logopedia/g%c5%82oska-sz-zdania-u%c5%82%c3%b3%c5%bc-wyrazy-w-poprawnej-kolejno%c5%9bci

https://wordwall.net/pl/resource/645679/polski/sz-rz-%c5%bc

  1. Głoska „r”

https://wordwall.net/pl/resource/1051996/logopedia/2-utrwalanie-g%c5%82oski-r-w-sylabach-z-dr

https://wordwall.net/pl/resource/1550368/g%C5%82oska-r

https://wordwall.net/pl/resource/8197631/logopedia/g%c5%82oska-r-w-wierszyku

  1. Głoska „s”

 PRAWIDŁOWA REALIZACJA

czubek języka układamy przy wewnętrznej stronie

dolnych zębów, wargi układają się w uśmiech, tak aby

przylegały do zębów (zęby są widoczne).

 

Utrwalamy wypowiadając proste słowa, takie jak:

Sa, se, sy, so, su;

As, es, ys, os, us.

Asa, ase, asy, aso, asu,

Esa, ese, esy, eso, esu;

Ysa, yse, ysy, yso, ysu;

Osa, ose, osy, oso, osu;

Usa, use, usy, uso, usu;

Przechodzimy do wypowiadania dłuższych słów.

Można także używać innych niż tu podane:

 

„S” na początku słowa

sala, salon, sałata, sanki, sandały, samolot, samochód, sen,

sennik, sejf, syn, sygnet, sygnał, sylaba, sylwetka, symbol,

sympatia, sypialnia, sok, sopel, sołtys, sowa, sos, sosna,

sól, sójka.

 

„S” w środku słowa

Masa, kasa, klasa, pasek, piasek, basen, fasola, osa, kosa,

włosy, mięso, laska, maska, deska, miska, sosna, usta

 

„S” na końcu słowa

As, Las, nos, kłos, lis, bas, hałas, ananas, pies, plus, minus,

globus

 

Proste zdania z głoską „s”

Strome schody.

Stary stół.

Sklep sportowy.

Smaczna sałata.

Sypki piasek.

Spokojny piesek.

Sypki piasek. Dłuższe zdania z głoską „s”

Stefek ma sanki.

W sklepie sprzedają sałatę.

Na stole stoi słoik.

Lis ucieka do lasu.

Nad sadzawka rosną chwasty.

Samolot wystartował z lotniska.

Sylwia jest sympatyczna uczennicą.

Adresuje list do Teresy.

Pod schodami jest schowek na deski.

 

Po opanowaniu tego etapu można wprowadzać zagadki,

wierszyki, rymowanki z omawianą głoską, doskonaląc jej

wypowiadanie w mowie spontanicznej. Np.:

„Skarby” – A. Chrzanowska

U Sabiny na stoliku

różnych skarbów jest bez liku:

spinka, kostka, dwa naparstki,

smacznych pestek ze dwie garstki,

smok wawelski papierowy,

serce, słonik plastikowy,

serpentyna i sakiewka

i niebieska chorągiewka.

https://wordwall.net/pl/resource/1684329/logopedia/zdania-g%c5%82oska-s-rozszyfruj-karty

https://wordwall.net/pl/resource/1659732/polski/g%c5%82oski-sycz%c4%85ce-w-dwuwyrazach

 

  1. Głoski „t,d,n”

https://wordwall.net/pl/resource/1445667/t-d-n-s%C5%82owa

https://wordwall.net/pl/resource/1443496/utrwalamy-t-i-d-powodzenia

https://wordwall.net/pl/resource/1673505/logopedia/podziel-na-wyrazy-z-t-oraz-d

 

 

 

Życzę miłej zabawy z logopedią. Pozdrawiam