WYCIECZKA DO WROCŁAWIA, PRAGI I DREZNA

W dniach od 05 do 08 czerwca 2024r., uczniowie z klas starszych naszej szkoły uczestniczyli w niezwykłej, obfitującej w moc atrakcji i przeżyć  wycieczce do Wrocławia, Drezna, Pragi. Pierwszym celem naszej eskapady był Wrocław. Naszą podróż rozpoczęliśmy od zwiedzania największego oceanarium w  Polsce – Afrykarium wraz z całym otaczającym je ZOO. Wrocław słynie z małych, odlewanych z brązu krasnali. Wiele z nich znajdowało się  na trasie naszej wycieczki. Oprócz krasnali, które zdobią witryny sklepowe, uliczki otaczające Rynek, skwerki i placyki, uczniowie zobaczyli to, po co turyści z całego świata przyjeżdżają do Wrocławia, a więc zabytki Ostrowa Tumskiego. Podziwialiśmy: most Tumski, zwany Mostem Miłości z powodu tysięcy zawieszonych na nim kłódek; gotycką  katedrę pw. św. Jana Chrzciciela z XIII wieku; dwupoziomowy kościół pw. św. Krzyża, ulicę Katedralną z lampami gazowymi, zapalonymi o zmierzchu przez prawdziwego latarnika; Uniwersytet Wrocławski, ogrody barokowe Zakładu Narodowego Ossolińskich,  garnizonowy kościół św. Elżbiety – wzór architektury gotyckiej w Polsce, Rynek wraz z otaczającymi go uliczkami, Pręgierzem, fontanną, pomnikiem Aleksandra Fredry, ratuszem z Zegarem Słonecznym i Placem Solnym, targiem kwiatowym. Zwiedziliśmy również dzieło Wojciecha Kossaka i Jana Styki – „ Panoramę Racławicką”. Ten olbrzymich rozmiarów niezwykły obraz na wszystkich zrobił duże wrażenie. Potem ruszyliśmy w kierunku Karpacza, gdzie znajdował się nasz hotel. Po intensywnym dniu i dobrej obiadokolacji odpoczywaliśmy we wspólnym gronie.

Galeria zdjęć

Następnego dnia o poranku wybraliśmy się do Pragi,  gdzie spędziliśmy czas, słuchając niezwykle interesującego przewodnika, który ukazał nam uroki tego niepowtarzalnego miejsca.  Pod jego opieką  poznaliśmy historię i tradycje miasta: Hradczany (kompleks Pałacowy) – zmiana warty, Pałac Prezydenta, Katedrę św. Wita, Stary Pałac  Królewski, Bazylikę św. Jerzego). Stolica Czech urzekła nas swoimi malowniczymi zaułkami, gotyckimi katedrami i imponującym zamkiem. Zwiedzanie zabytkowego Starego Miasta, Mostu Karola, który  jest jednym z najważniejszych zabytków Pragi i prawdziwym symbolem tego miasta, był dla nas niesamowitym przeżyciem. Most przyciągał nie tylko uwagę ze względów historycznych i architektonicznych ale też widokowych. Rozpościerała się z stąd wspaniała panorama Pragi między innymi na nadbrzeże Wełtawy oraz wzgórze zamkowe Hradczany. Naszą i ogromnego tłumu turystów ciekawość wzbudził  jeden z najstarszych zegarów astronomicznych na świecie- Zegar Astronomiczny Orloy. Zakosztowaliśmy również miejscowych smakołyków i zakupiliśmy pamiątki. Praga była dla nas magiczną podróżą do sąsiada Polski, gdzie historia, architektura i kultura splatają się w niepowtarzalny sposób. Po powrocie do Polski spędziliśmy czas w Karpaczu na drobnych przyjemnościach.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy też wcześnie, gdyż czekała nas droga do Drezna, niemieckiego miasta w Saksonii. Drezno, to miasto, gdzie  rezydowali polscy królowie i przebywali nasi najwybitniejsi twórcy udający się na emigrację. Ogromna ilość zabytków, budowana przez Wettynów w XVII i XVIII w. nadaje temu miastu wyjątkowy, oryginalny charakter. Miasto to uległo znacznym zniszczeniom podczas bombardowania, jakie miało miejsce w nocy z 13 na 14 lutego 1945 r. Stare Miasto w Dreźnie, które zwiedzaliśmy,  zostało w 2004 r. wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Miasto słynie z pałacu Zwinger, który również zwiedziliśmy. Rezydencja niestety znajduje się w remoncie, jednak urok tego miejsca zrekompensował te niedogodności. Zobaczyliśmy też kościół katolicki w Dreźnie, który zachwyca barokowym wnętrzem. Zwiedziliśmy też rynek Starego Miasta, Operę Sempera, katolicki kościół św. Trójcy, Most Augusta, rezydencję Wettynów, Orszak Książęcy – największy na świecie ceramiczny obraz ścienny, barokowy kościół Marii Panny z kamienną kopułą (jeden z symboli miasta), Tarasy Brühla – promenada spacerowa nad Łabą. Zakupiliśmy pamiątki w pięknej galerii drezneńskiej, po czym wróciliśmy do autokaru, aby bezpiecznie udać się do Polski. W drodze powrotnej do domu spędziliśmy kilka godzin w rozbawionym autokarze., Firma TIMETOUR Gdańsk zapewniła nam świetną atmosferę, za co serdecznie dziękujemy.  Wyjazd ten był wspaniałą integracją uczniów naszej szkoły, ogromem wiedzy z historii, przyrody, języków obcych i olbrzymią dawką aktywności fizycznej. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Monika Daniels-Lipińska, Ewa Kartuszyńska, Jolanta Rolbiecka, Jadwiga Szyszka oraz Elżbieta Turzyńska.