Wycieczka w Beskidy – 4 czerwca 2019 r.

W bieżącym roku szkolnym w dniach 3 – 8 czerwca 2019 r. uczniowie klas VB, VIIB, VIIIA oraz IIIA, IIIB, IIIC – klasy gimnazjalne, przebywali na wycieczce szkolnej w rejonie Beskidu Śląskiego, Żywieckiego i Małego.

3 – 4 czerwca 2019 r. Częstochowa – Zabrze – Pszczyna – Wisła

Z Dziemian wyruszyliśmy w poniedziałek późnym wieczorem, by pokonując 455 km dotrzeć wcześnie rano na Jasną Górę w Częstochowie. Zdążyliśmy na uroczystość otwarcia cudownego. Obrazu. Odwiedziliśmy Golgotę Jasnogórską, Bastion św. Rocha i Drogę Krzyżową. Nie mogło zabraknąć zdjęcia przed pomnikiem patrona Gimnazjum w Dziemianach – kardynała Stefana Wyszyńskiego. Była to chwila bardzo wzruszająca, zwłaszcza dla trzecioklasistów (ostatnie klasy Gimnazjum).

Z Częstochowy pojechaliśmy do Zabrza, by tam z przewodnikami zwiedzić Zabytkową Kopalnię Węgla Kamiennego „Guido”. Jest to jedyna kopalnia węgla kamiennego, do której można zjechać windą górniczą i przekonać się na własne oczy, jak wygląda praca górników pod ziemią. Takiego zabytku techniki górniczej nie ma w całej Europie!  Podczas 3 godzinnej wędrówki zwiedziliśmy pokłady 170 i 320 m. Poziom 170 zaskoczył nas multimedialnymi projekcjami, zabytkowymi wyrobiskami, stajniami oraz kaplicą z witrażem i rzeźbą świętej Barbary. Ważnym elementem zwiedzania były pokazy pracy niektórych maszyn górniczych, tj. kombajnu ścianowego i chodnikowego czy taśmy wydobywczej. Część trasy turystycznej pokonaliśmy podwieszaną kolejką górniczą.

Następnym etapem było zwiedzanie Muzeum Zamkowego w Pszczynie. Panie przewodniczki podczas lekcji „Na dworze Hochbergów” przybliżyły nam historię zamku, który w swoich dziejach nie tylko zmieniał właścicieli, ale również wielokrotnie był przebudowywany. Zobaczyliśmy bogate oryginalne wnętrza z przełomu XIX/XX wieku. Przekonaliśmy się, ze Zamek w Pszczynie to prawdziwa perła nie tylko na Śląsku, ale i w Europie.

Wisła to ostatni punkt wycieczki tego dnia. Każdy z nas kojarzy to miejsce z Adamem Małyszem i dlatego też wraz z wychowawcami poszliśmy na spacer w poszukiwaniu czekoladowego jego wizerunku i gwiazdy w Alei Sportu. Dowiedzieliśmy się, że Czekoladowy Małysz to figura wykonana w 2013 r. z białej czekolady o wysokości 250 cm i wadze 180 kg.

Po atrakcjach tego dnia podjechaliśmy do Ośrodka Wypoczynkowego „Kłos”, gdzie czekały na nas pokoje z łazienkami, TV i WIFI, a także siłownia. Ośrodek stał się bazą wypadową na kolejne dni wycieczki.