Wycieczka „Między Łupawą a Słupią”

Wiedzę nabywamy nie tylko z podręczników w budynku szkoły, ale również podczas zajęć terenowych. Jedne z nich odbyły się 6 czerwca br. Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wycieczce na Wybrzeże Środkowe.

Pierwszym punktem wyjazdu była wizyta w Rowach, u ujścia rzeki Łupawy. Z mostu młodzież mogła zobaczyć, jak funkcjonuje port rybacki i wieś uzdrowiskowa. Stanęliśmy na granicy Słowińskiego Parku Narodowego i poznaliśmy jego walory przyrodnicze.

Następnie przejechaliśmy do Dębiny, gdzie rozpoczęła się trasa pieszej wycieczki wzdłuż morza w kierunku Ustki. Podczas spaceru oglądaliśmy klify. Niektóre z nich ukazywały zniszczenia dokonane przez wiosenne sztormy. Zainteresowani uczniowie poznali budowę klifu, rozpoznawali skały i skamieniałości.

Wybrzeże na odcinku Rowy-Ustka ma zróżnicowany charakter. Oprócz klifów znajdują się tam również szerokie i piaszczyste plaże. Ciekawym miejscem są zakończenia dolin rzecznych. W takiej scenerii mogliśmy odpocząć na tzw. Mostku Zakochanych.

Po pokonaniu 12 km dotarliśmy do śródlądowej, szarej Wydmy Orzechowskiej, gdzie zwiedziliśmy ścieżkę edukacyjną. Uczniowie poznali budowę i procesy kształtujące wydmy oraz ich roślinność.

Na bardzo krótkim odcinku wybrzeża doświadczyliśmy działalności różnych żywiołów, z przewagą wody i wiatru.

Ostatni odcinek 3 km do Ustki pokonaliśmy plażą. W ten sposób zakończyliśmy trasę u ujścia rzeki Słupi. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, spędziliśmy czas wolny w okolicach latarni morskiej w Ustce.

Tego typu zajęcia interdyscyplinarne wzbogaciły wiedzę uczniów i były ciekawym doświadczeniem. Nawet mijani na plaży turyści z zainteresowaniem przysłuchiwali się ciekawostkom przyrodniczym, którymi dzielił się z nami pan Dyrektor.

Kierownikiem wycieczki i przewodnikiem terenowym był pan Dyrektor Adam Szejba. Opiekę nad uczniami sprawowali: pani Aneta Słomińska, pani Agnieszka Czaja oraz pan Łukasz Szamocki.

Dziękujemy naszemu kierowcy, panu Adamowi Kraskowskiemu, za bezpieczną jazdę autokarem i odebranie dla nas materiałów edukacyjnych z Nadleśnictwa Ustka.